Crystal Dynamics
A Crystal Dynamics, Inc. egy amerikai videójáték-fejlesztő cég, melynek székhelye Kalifornia államban, San Mateóban található. A stúdió legismertebb játéksorozatai közé tartozik a Tomb Raider, a Legacy of Kain és a Gex.
A Crystal Dynamics-t Madeline Canepa, Judy Lange és Dave Morse alapította 1992 júliusában, a The 3DO Company egyik leányvállalataként. Kezdetben a 3DO konzolra koncentráltak, első játékuk, a Crash 'N Burn (1993) pedig a rendszerhez mellékelt alapjáték volt. 1994-ben a Crystal Dynamics lett az első Japánon kívüli PlayStation fejlesztőcsapat, és hamarosan elkezdték régebbi játékaik átültetését erre a platformra. A stúdió készítette a Gex (1995) című játékot, illetve kiadta a Blood Omen: Legacy of Kain (1996) című játékot, melyeket később sorozattá bővítettek. 1996-ban anyagi nehézségek miatt jelentős leépítésekre és a játékkiadói üzletág bezárására került sor. A pénzügyi gondok továbbra is fennálltak, így a kiadó Eidos Interactive 1998 novemberében felvásárolta a céget.
2003-ban az Eidos Interactive a Crystal Dynamics-re bízta a Tomb Raider sorozat fejlesztését, amelynek keretében a stúdió elkészítette a korszerűsített trilógiát: Tomb Raider: Legend (2006), Tomb Raider: Anniversary (2007) és Tomb Raider: Underworld (2008). 2009-ben a japán Square Enix felvásárolta és összevonta az Eidos Interactive anyavállalatát, így a Crystal Dynamics a cégcsoport tagja lett. Ezután a stúdió fejlesztette a Tomb Raider reboot trilógiájának első két játékát, a Tomb Raider (2013) és a Rise of the Tomb Raider (2015) címűket, majd támogatói szerepbe lépett a Shadow of the Tomb Raider (2018) munkálataiban, miközben dolgozott a Marvel's Avengers (2020) játékon is. 2022 augusztusában a Square Enix eladta a Crystal Dynamics-t az Embracer Groupnak.
2022-ben a Crystal Dynamics 273 alkalmazottal dolgozik három stúdióban, melyeket Scot Amos vezet. A cég jelenleg egy újabb Tomb Raider játékon dolgozik, társszereplője a Perfect Dark fejlesztésének, valamint együttműködik az Aspyrral a Tomb Raider és Legacy of Kain sorozatok remaster változatainak elkészítésében.